1. قرآن کریم.
بشیری، ابوالقاسم؛ حیدری، مجتبی. 1396. روانشناسی شخصیت. قم: انتشارات مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
فولیکه، پل. 1366. فلسفهٔ عمومی یا ما بعدالطبیعة. ترجمهٔ یحیی مهدوی. تهران: دانشگاه تهران.
پروین، لارنس؛ جان، اولیور. 1386. شخصیت: نظریه و پژوهش. ترجمهٔ محمدجعفر جوادی و پروین کدیور. ویرایش هشتم. چاپ دوم. تهران: انتشارات آییژ.
پورافکاری، نصرت الله. 1386. فرهنگ جامع روانشناسی و روانپزشکی. تهران: فرهنگ معاصر.
نیگل، توماس؛ ملکیان، مصطفی. 1375. «نگریستن از ناکجا به هرکجا». حوزه و دانشگاه. شمارهٔ 7، صص 65-62.
حسین زاده، محمد. 1385. پژوهشی تطبیقی در معرفتشناسی معاصر. چاپ دوم، قم: انتشارات مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی.
راس، آلن. 1992. روانشناسی شخصیت(نظریهها و فرآیندها). ترجمۀ سیاوش جمالفر. چاپ اول. تهران: بعثت.
رندی جی، لارنس؛ دیوید ام، باس. 1395. روانشناسی شخصیت. ترجمهٔ بهمن نجاریان و دیگران. ویراست چهارم. تهران: انتشارات رشد.
عارفی، عباس. 1388. مطابقت صور ذهنی با خارج؛ پژوهشی دربارۀ رئالیسم معرفت شناختی و ارزش شناخت. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
گلدشتاین، بروس ای. 1999. احساس و ادراک. ترجمۀ همایون مهین. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
مصباح یزدی، محمدتقی. 1389. آموزش فلسفه. جلد 1، قم: مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی.
مصطفوی، حسن. 1368. التحقیق فی کلمات القران الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مینار، لئون. 1370. شناسایی و هستی. ترجمهٔ علی مراد داودی. چاپ سوم. تهران: انتشارت دهخدا.
نارویی، رحیم و دیگران. مبانی روانشناسی اسلامی. در حال آمادهسازی برای چاپ.
نلسون، جیمز ملوین. 1395. روانشناسی، دین و معنویت. ترجمهٔ مسعود آذربایجانی و امیر قربانی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
Allport, G. W. 1937. Personality: A psychological interpretation. New York: Holt, Rinehart
Bastone, L., & Wood, H. A. 1997. “Individual Differences in the Ability To Decode Emotional Facial Expression”. Psychology: A Journal of Human Behavior. Vol. 34, No. 334. PP. 32-36.
Gergen, K. J. 1992. Toward a postmodern psychology In S. Kavale (Ed). Psychology and postmodernism (pp 17 -31). London Sage.
Goldstein, E. B. & Brockmole, J. 2016. Sensation and perception. Cengage Learning.
Guthrie, W, k. C. 1988. The Sophists, Cambridge: Cambridge University press. 262 – 268. Protagotas Says: What a Man to Be True Is True For Him, So Also What He Be Lives to Be Good Is Good for Him, So Long As He Relives It. Ibid, P 268.
Hall, Smit, K. and Chin,R. 2008. Cognetiv and personality factors h in relation ti timely completion of a callege degree. Callege Student Journal .42, PP.1087- 1098.
Jones, Catherine .1985. Patterns of Social Policy. Taylor& Francis. ISBN.
Langdridge, D. 2007. Phenomenological psychology: Theory, Research and Method. Pearson Education.
Larsen, R. J., Buss, D. M., Wismeijer, A., Song, J., & Van den Berg, S. 2005. Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature.
Messick, S. 1994. “The Matter of Style: Manifestations of Personality in Cognition, Learning, and Teaching”. Educational Psychologist. Vol. 29. No. 3. PP. 136-121.
Pervine, L. A. & John, O. P. 1999. Handbook of Personality: Theory And Research (2nd Ed., Pp. 689 – 704). New York: Guilford Press.
Vrij, A., Van Der Steen, J., & Koppelaar, L. 1995. “The effects of street noise and field independency on police officers' shooting behavior”. Journal of Applied Social Psychology. Vol. 25. No. 19. PP. 1714-1725.
Weller, H. G., Repman, J., Lan, W., & Rooze, G. 1995. Improving the Effectiveness of Leaming Through.....Computers in Human Behavior, Ii, 451-461.
Witkin, H. A., Moore, C. A., Oltman, P. K., Goodenough, D. R., Friedman, F., Owen, D. R., & Raskin, E. 1977. “Role of the Field-Dependent and Field-Independent Cognitive Styles in Academic Evolution: A Longitudinal Study”. Journal of educational psychology. Vol. 69. No. 3. PP. 197-211.