دوره 7، شماره 4 - ( 12-1400 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 88-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashiri A. Personality and Cognitive Experiences according to Cognitive Approaches and Islamic Theory with an Emphasis on George Kelly and Allameh MesbahYazdi,s Views. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی 2022; 7 (4) :69-88
URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-388-fa.html
بشیری ابوالقاسم. رابطهٔ شخصیت با تجربه‌های شناختی در رویکرد شناختی و اندیشهٔ اسلامی با تأکید بر دیدگاه جورج کلی و علامه مصباح یزدی. فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی. 1400; 7 (4) :69-88

URL: http://frh.sccsr.ac.ir/article-1-388-fa.html


چکیده:   (1022 مشاهده)
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی با تجربههای شناختی است و روش آن «بررسی تطبیقی» است. مرور پژوهشها نشان می‌دهد وابستگی‌داشتن یا نداشتن به میدان، بهعنوان دو ویژگی شخصیتی، موجب ادراک متفاوتی از اشیاء میشود؛ یعنی تفسیر افراد از محیط، در معنابخشیدن به رویدادهای محیطی بهدلیل نظام سازهای متفاوت گوناگون است. در اهداف و باورها نیز این تفاوت مشاهده میشود. همچنین یافتههایی که با بررسی تطبیقی به دست آمده، نشان می‌دهد بین دیدگاه جورج کلی و علامه مصباح دربارهٔ تجربهٔ شناختی تفاوت وجود دارد؛ کِلی و دیگر پدیدارشناسان «ذهن» را بهعنوان فاعل شناسا «شرط عینی» شناخت میدانند و برای شناخت تنها هویت «پدیداری و فِنُومِنی» قائل هستند. حال آنکه در اندیشهٔ اسلامی، بهویژه علامه مصباح، دخالت «ذهن» در ادراک تنها در حد «شرط ذهنی» است؛ به‌گونه‌ای که بتوان آن شناخت را به فرد نسبت داد و اینگونه نیست که «شناخت» تنها هویت فِنُومِنی داشته و با نُومِن و نفسالامر انطباق‌پذیر نباشد. در زمینهٔ «باورها» و «اهداف» نیز نقش «فاعل شناسا» تنها ارتباط فرد با گزارهٔ معرفتی را نشان میدهد و نقش انگیزشی دارد؛ بنابراین ویژگیهای شخصیتی فاعل شناسا سبب نمیشود تجربههای شناختی تنها هویت پدیدارشناختی داشته باشند.
متن کامل [PDF 320 kb]   (377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
انتشار الکترونیک: 1400/12/10

فهرست منابع
1. قرآن کریم. بشیری، ابوالقاسم؛ حیدری، مجتبی. 1396. روانشناسی شخصیت. قم: انتشارات مؤسسهٔ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). فولیکه، پل. 1366. فلسفهٔ عمومی یا ما بعدالطبیعة. ترجمهٔ یحیی مهدوی. تهران: دانشگاه تهران. پروین، لارنس؛ جان، اولیور. 1386. شخصیت: نظریه و پژوهش. ترجمهٔ محمدجعفر جوادی و پروین کدیور. ویرایش هشتم. چاپ دوم. تهران: انتشارات آییژ. پورافکاری، نصرت الله. 1386. فرهنگ جامع روان‌شناسی و روان‌پزشکی. تهران: فرهنگ معاصر. نیگل، توماس؛ ملکیان، مصطفی. 1375. «نگریستن از ناکجا به هرکجا». حوزه و دانشگاه. شمارهٔ 7، صص 65-62. حسین زاده، محمد. 1385. پژوهشی تطبیقی در معرفتشناسی معاصر. چاپ دوم، قم: انتشارات مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی. راس، آلن. 1992. روان‌شناسی شخصیت(نظریه‌ها و فرآیندها). ترجمۀ سیاوش جمالفر. چاپ اول. تهران: بعثت. رندی جی، لارنس؛ دیوید ام، باس. 1395. روانشناسی شخصیت. ترجمهٔ بهمن نجاریان و دیگران. ویراست چهارم. تهران: انتشارات رشد. عارفی، عباس. 1388. مطابقت صور ذهنی با خارج؛ پژوهشی دربارۀ رئالیسم معرفت شناختی و ارزش شناخت. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه. گلدشتاین، بروس ای. 1999. احساس و ادراک. ترجمۀ همایون مهین. تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز. مصباح یزدی، محمدتقی. 1389. آموزش فلسفه. جلد 1، قم: مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی. مصطفوی، حسن. 1368. التحقیق فی کلمات القران الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. مینار، لئون. 1370. شناسایی و هستی. ترجمهٔ علی مراد داودی. چاپ سوم. تهران: انتشارت دهخدا. نارویی، رحیم و دیگران. مبانی روانشناسی اسلامی. در حال آماده‌سازی برای چاپ. نلسون، جیمز ملوین. 1395. روانشناسی، دین و معنویت. ترجمهٔ مسعود آذربایجانی و امیر قربانی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. Allport, G. W. 1937. Personality: A psychological interpretation. New York: Holt, Rinehart Bastone, L., & Wood, H. A. 1997. “Individual Differences in the Ability To Decode Emotional Facial Expression”. Psychology: A Journal of Human Behavior. Vol. 34, No. 334. PP. 32-36. Gergen, K. J. 1992. Toward a postmodern psychology In S. Kavale (Ed). Psychology and postmodernism (pp 17 -31). London Sage. Goldstein, E. B. & Brockmole, J. 2016. Sensation and perception. Cengage Learning. Guthrie, W, k. C. 1988. The Sophists, Cambridge: Cambridge University press. 262 – 268. Protagotas Says: What a Man to Be True Is True For Him, So Also What He Be Lives to Be Good Is Good for Him, So Long As He Relives It. Ibid, P 268. Hall, Smit, K. and Chin,R. 2008. Cognetiv and personality factors h in relation ti timely completion of a callege degree. Callege Student Journal .42, PP.1087- 1098. Jones, Catherine .1985. Patterns of Social Policy. Taylor& Francis. ISBN. Langdridge, D. 2007. Phenomenological psychology: Theory, Research and Method. Pearson Education. Larsen, R. J., Buss, D. M., Wismeijer, A., Song, J., & Van den Berg, S. 2005. Personality Psychology: Domains of Knowledge About Human Nature. Messick, S. 1994. “The Matter of Style: Manifestations of Personality in Cognition, Learning, and Teaching”. Educational Psychologist. Vol. 29. No. 3. PP. 136-121. Pervine, L. A. & John, O. P. 1999. Handbook of Personality: Theory And Research (2nd Ed., Pp. 689 – 704). New York: Guilford Press. Vrij, A., Van Der Steen, J., & Koppelaar, L. 1995. “The effects of street noise and field independency on police officers' shooting behavior”. Journal of Applied Social Psychology. Vol. 25. No. 19. PP. 1714-1725. Weller, H. G., Repman, J., Lan, W., & Rooze, G. 1995. Improving the Effectiveness of Leaming Through.....Computers in Human Behavior, Ii, 451-461. Witkin, H. A., Moore, C. A., Oltman, P. K., Goodenough, D. R., Friedman, F., Owen, D. R., & Raskin, E. 1977. “Role of the Field-Dependent and Field-Independent Cognitive Styles in Academic Evolution: A Longitudinal Study”. Journal of educational psychology. Vol. 69. No. 3. PP. 197-211.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تحقیقات بنیادین علوم انسانی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق